Úvodem se doporučuje provést ověření všech ratingů, které hráči předloží.
Není-li znám spolehlivě rating některého z hráčů, rozhodčí provedou před zahájením
turnaje co nejpřesnější odhad. (Pro převod německého INGO nebo britského BCF
použijte vztahu: rating = 2.840 - 8 x INGO nebo 600 + 8 x BCF).
A 2. Pořadí
Pro
potřeby sestavování dvojic se hráči seřadí do pořadí podle
a/
počtu bodů,
b/
ratingu,
c/
titulů FIDE (IGM - WGM - IM - WIM - FM - WFM - bez titulu),
d/ abecedy (pokud nebylo stanoveno předem, že toto kriterium bylo
nahrazeno jiným).
Pořadí vytvořeného před prvým kolem (kdy počet bodů každého hráče je
zřejmě roven 0) se použije ke stanovení startovních čísel: nejvýše hodnocený
hráč dostane č.1 atd.
Hráči se stejným počtem bodů tvoří h o m o g e n n í (stejnorodé) bodové
seskupení. Hráči, kteří po sestavení dvojic zůstali ne-spárováni, se přesunou
do nejbližšího nižšího bodového seskupení, jež se tak stává h e t e r o g e n n
í m (různorodým). Když se sestavují dvojice v heterogenním bodovém
seskupení, spárují se podle možnosti nejprve hráči přesunutí směrem dolů, čímž
vznikne z b y t k o v é bodové seskupení, s nímž se již
zachází jako s homogenním.
S heterogenním bodovým seskupením, v němž alespoň polovinu
tvoří hráči přesunutí z vyššího seskupení, se zachází jako
s homogenním seskupením.
V heterogenním bodovém seskupení se sestavují dvojice hráčů s
nestejným počtem bodů. Abychom zajistili, že se to stejným hráčům nestane
v příštím kole znovu, provede se záznam na hráčskou kartičku. Výše zařazený hráč dostane značku pro přesun
dolů ( v ), níže zařazený hráč značku pro přesun vzhůru ( ^ ).
A 5. Přebývající hráči
Pokud celkový počet hráčů je (nebo se stane) lichým, zůstane jeden hráč
nespárován. Tento hráč se stává přebývajícím hráčem: nemá soupeře ani barvu,
ale získává jeden bod. Přebývající hráč se považuje za přesuvného směrem dolů.
Při sestavování dvojic se každé bodové seskupení rozdělí na dvě
podskupiny nazvané S1 a S2.
V heterogenním bodovém seskupení obsahuje S1 všechny hráče přesunuté
z vyššího bodového seskupení směrem dolů.
V homogenním bodovém seskupení obsahuje S1 horní polovinu hráčů
(zaokrouhlenou dolů) z celkového počtu hráčů v bodovém
seskupení. Počet hráčů v S1
označíme písmenem p, které bude zároveň ukazovat počet dvojic, které je třeba
sestavit.
Podskupina S2 obsahuje v obou případech všechny ostatní hráče tohoto
bodového seskupení.
V obou podskupinách S1 i S2 jsou hráči seřazeni podle A 2.
R o z d í l v b a r v á c h hráče je počet partií, jež
sehrál hráč bílými, minus počet partií, jež sehrál černými. Po sehrání kola lze pro každého hráče určit
p ř e d n o s t v b a r v á c h : a/ a b s o l u t n í přednost
v barvě vzniká, když rozdíl v barvě hráče je větší než 1 nebo menší
než -1, nebo když v posledních dvou kolech měl hráč tutéž barvu. Přednost
je bílá, je-li rozdíl v barvách menší než 0, nebo byly-li poslední dvě
partie sehrány černými; v opačném případě je přednost černá. V tomto
případě je ( povinná ) barva zapsána již předem do bodové hráčské kartičky.
(Toto pravidlo neplatí v posledním kole při sestavování dvojic hráčů se
ziskem nad 50 % bodů), b/ s i l n á přednost v barvě vzniká, je-li
hráčův rozdíl v barvě od nuly různý. Přednost je bílá, je-li rozdíl
v barvě < 0, v opačném případě je černá, c/ m í r n á přednost
v barvě vzniká, je-li hráčův rozdíl v barvě roven nule, ale
s ohledem na předchozí partii se má přednost střídat. V tomto případě se rozdíl v barvě
zapíše jako + 0 nebo - 0 v závislosti na barvě v předchozí partii
(bílé příp. černé). Před prvým kolem je
přednost v barvách u hráče (zpravidla u nejvýše zařazeného) určena losem.
Počet dvojic, u nichž nelze v homogenních ani heterogenních bodových
seskupeních dodržet všechny přednosti v barvách, se označuje symbolem x.
Počet x lze zjistit následovně:
w =
počet hráčů majících bílou přednost,
b =
počet hráčů majících černou přednost,
q =
počet hráčů v bodovém seskupení dělený 2 a zaokrouhlený nahoru.
Je-li
b > w, pak x = b - q, v opačném případě x = w - q.
A 9. Přemístění a výměny a/ pro vytvoření správné dvojice je často nutné
měnit pořadí v podskupině S2. Pravidla pro provádění takovýchto změn,
které se nazývají p ř e m í s t ě n í m, jsou v D 1. b/ v homogenním bodovém seskupení se
může objevit nutnost v ý m ě n y hráčů z S1 a S2. Pravidla pro výměny
lze najít v D 2. Po každé výměně musí být S1 i S2 znovu seřazena podle A
2.
(Tato kriteria nesmí být porušena. V případě nutnosti se hráči
přesunou dolů do nižšího bodového seskupení).
B 1. a. Dva hráči se nesmí utkat více
než jednou.
b.
Hráč, který už získal bod bez hry, ať už jako přebývající nebo tím, že se jeho
soupeř nedostavil včas, nesmí být zařazen jako přebývající.
B 2. a. U hráče nesmí vzniknout
rozdíl v barvách >+2 nebo <-2.
b. Hráč nesmí dostat stejnou barvu třikrát za
sebou.
(Tato kriteria jsou uvedena v sestupném pořadí důležitosti. Mají být
dodržována, pokud je to možné. Aby se těmto kriteriím vyhovělo, je dovoleno
provádět přemístění a výměny, ale žádný hráč nesmí být přesunut směrem dolů do
nižšího bodového seskupení).
B 3. Rozdíl počtu bodů dvou hráčů, z nichž se tvoří dvojice, by měl
být co nejmenší, ideálně roven nule.
B 4. Přednost v barvě by měla být uplatněna u co největšího možného
počtu hráčů. ( Kdekoli hodnota x bodového seskupení není rovna nule,
k tomuto pravidlu se nepřihlíží. Pokaždé, když přednost v barvě
nemůže být zaručena, zmenší se x vždy o jednu),
B 5. Hráč nebude přesunut stejným směrem ve dvou po sobě následují-cích
kolech.
B 6. Hráč, který byl přesuvným, se ve dvou následujících kolech ne-smí
stát znovu přesuvným.
Poznámka:
B 2., B 5. a B 6. neplatí v posledním kole při sestavování dvojic
hráčů s více než 50 % bodovým ziskem.
Začněte sestavovat v nejvyšším bodovém seskupení, přičemž používejte
následujících postupů ve všech bodových seskupeních, až dostanete přijatelné
dvojice. Poté použijte pravidel pro přidělení barev (E), abyste určili hráče,
kteří budou hrát bílými.
C 1. Je-li v bodovém seskupení hráč, pro něhož nelze bez narušení B
1. nebo B 2. nalézt v bodovém
seskupení soupeře, pak:
·
byl-li hráč přesunut dolů z vyššího bodového seskupení, použijte C
12.,
·
je-li bodové seskupení nejnižší, použijte C 13.,
·
ve všech ostatních případech: přesuňte tohoto hráče do nejbližšího
bodového seskupení směrem dolů.
C 2.
Určete x podle A 8.
C 3.
Určete p podle A 6.
C 4.
Umístěte p nejvyšších hráčů do S1, všechny ostatní hráče do S2.
C 5.
Seřaďte hráče v S1 a v S2 podle A 2.
C 6.
Vytvořte dvojici z nejvyššího hráče z S1 a nejvyššího hráče
z S2,
potom
z druhého nejvyššího hráče z S1 a druhého nejvyššího z S2,
atd.
Dostanete-li nyní v souladu s B 1. a B 2. p dvojic, považuje
se
spárování tohoto bodového seskupení za ukončené,
·
v případě homogenního seskupení: zbývající hráči se přesunou do
nejbližšího seskupení směrem dolů,
·
v případě heterogenního seskupení: zatím byli sestaveni do dvojic
pouze hráči přesunutí směrem dolů. Začněte poté podle C 2. znovu se zbytkovou homogenní skupinou.
C 7. Proveďte nové přemístění S2 podle D 1. a
začnete znovu u C 6.
C 8. V případě homogenního (zbytkového) seskupení: proveďte novou
výměnu mezi S1 a S2 podle D 2. Začněte znovu u C 5.
C 9. Upusťte od kriteria B 5. pro přesuvné hráče směrem dolů a začněte
znovu u C 4.
C 10. V případě homogenní zbytkové skupiny: zrušte sestavenou
dvojici nejnižšího dolů přesunutého hráče a pokuste se najít pro tohoto hráče
jiného soupeře, začněte u C 7. Není-li pro tohoto hráče jiná možnost spárování,
upusťte od kriteria B 5. pro hráče přesuvné směrem vzhůru a začněte u C 2.
C 11. Pokud je x menší než p: zvyšte x o 1. Když sestavujete zbytkové
seskupení, zrušte rovněž všechny dvojice hráčů přesunutých dolů. Začněte znovu u C 2.
C 12. V případě heterogenního seskupení: zrušte dvojice
předcházející-ho bodového seskupení. Je-li v předchozím bodovém seskupení
možné sestavit dvojice tak, že by byl dolů přesunut jiný hráč, což nyní umožní
sestavení p dvojic, bude sestavení dvojic v předchozím bodovém seskupení přijato.
C 13. V případě nejnižšího bodového seskupení: zrušte dvojice
v předposledním bodovém seskupení. Pokusíte se v předposledním
bodovém seskupení najít spárování, které by umožnilo spárování v nejnižším
seskupení. Stane-li se v předposledním seskupení p rovno nule (t.j. nelze
najít sestavení dvojic, které by umožnilo opravit párování v nejnižším
seskupení), sloučí se dvě nejnižší seskupení do nového nejnižšího bodového
seskupení. Nyní je předposledním zcela jiné bodové seskupení a proto je možné
opakovat postup C 13., dokud se nedosáhne přijatelného sestavení dvojic. C 14. Zmenšete p o 1 ( a jestliže byla
původní hodnota x větší než nu-la, zmenšete x rovněž o 1 ). Pokud je p od nuly
různé, začněte znovu u C 4. Je-li p rovno nule, přesune se celé bodové
seskupení do nejbližšího seskupení směrem dolů. S tímto novým bodovým
seskupením začněte u C 1.
Příklad: S1 obsahuje hráče 1, 2, 3 a 4 /v tomto pořadí/, S2 obsahuje
hráče 5, 6, 7 a 8 /v tomto pořadí/.
D 1. Přemísťování uvnitř S2 začneme s nejnižším hráčem, při
sestupném pořadí důležitosti: a/ 5-6-8-7; b/ 5-7-6-8; c/ 5-7-8-6; d/ 5-8-6-7;
e/ 5-8-7-6; f/ 6-5-7-8; g/ 6-5-8-7; atd.
N á v o d : seřaďte všechna čísla, která lze sestrojit z číslic
5, 6,
7 a 8, do jedné vzestupné řady.
D 2. Při použití výměny mezi S1 a S2 by měly být rozdíly mezi měněnými
čísly co nejmenší. Jsou-li rozdíly při různé volbě stejné, zvolte nejnižšího
hráče z S1.
výměna jednoho hráče výměna dvou hráčů
S1 S1
4 3 2 3+4 2+4 2+3
__________________ ___________________
5 a c f
5+6 j l o
S2 6 b e h
S2 5+7
k n
q
7 d
g i
6+7 m p r
Tyto tabulky obsahují pořadí, v nichž se má požívat výměn.
Výměna jednoho hráče: a/ 4 a 5, b/ 4 a 6, c/ 3 a 5 atd. až i/ 2 a 7.
Výměna dvou hráčů: j/ 3+4 s 5+6, k/ 3+4 s 5+7, l/ 2+4 s 5+6 atd.
Po každé výměně musí být S1 i S2 znovu seřazeny podle A 2. Poznámka: je-li počet hráčů v bodovém
seskupení lichý, obsahuje S1 o jednoho hráče méně než S2. Tak např. při 7
hráčích obsahuje S1 hráče č. 1, 2 a 3, S2 hráče č.4, 5, 6 a 7. Potřebné výměny
je v tomto pří-padě možno odvodit z výše uvedeného tak, že se všechna
čísla v S1 i S2 zmenší o 1. Poslední sloupec druhé tabulky se potom stane
nadbytečným.
Na každou sestavovanou dvojici použijte (při sestupném pořadí
důležitosti) následující pravidla:
E 1. Poskytněte obě přednosti
v barvách.
E 2. Poskytněte silnější
přednost v barvách.
E 3. Střídejte barvy podle
posledního kola, v němž hráli s různými barvami.
E 4. Poskytněte přednost v barvách výše zařazenému hráči. V prvém kole dostanou v S1 všichni
hráči se sudým startovním číslem opačnou barvu než všichni hráči v S1
s lichým číslem.
F 1. Po ukončení nasazování před zveřejněním sestavené dvojice
uspořádejte. Kriteria pro uspořádání (při sestupném pořadí důležitosti) jsou:
·
počet bodů vyššího hráče ze sestavené dvojice;
·
součet bodů obou hráčů ze sestavené dvojice;
·
pořadí podle A 2. vyššího hráče ze sestavené dvojice.
F 2. Přebyteční hráči a dvojice, které skutečně nehrály nebo některý hráč
prohrál tím, že se dostavil pozdě nebo vůbec ne, se s hlediska barev
neberou v úvahu. Takovéto dvojice jsou pro příští kola považovány za
přípustné.
F 3. S hráčem, který má po 5 kolech průběh barev č b b - č (tj. nemá
ve 4.kole platnou hru), se s ohledem na E 3. bude jednat tak, jako kdyby
měl průběh - č b b č. Podobně se bude b č - b č počítat jako - b č b č a č b b
- č - b jako - - č b b č b.
F 4. Před zahájením prvého kola jsou všichni hráči v jednom
homogenním bodovém seskupení a jsou seřazeni podle A 2., proto nejvyšší hráč
z S1 bude hrát proti nejvyššímu hráči z S2; je-li počet hráčů lichý,
stane se nejníže zařazený hráč hráčem přebývajícím.
F 5. Hráči, kteří z turnaje vystoupili, se již dále nenasazují.
Hráči, o nichž je předem známo, že nebudou v určitém kole hrát, se
nenasazují a dostávají 0.
F 6. Oficielně zveřejněné dvojice se nemohou měnit, leda by byla porušena
absolutní kriteria (B 1. a B 2.).
·
výsledek byl zapsán nesprávně,
nebo
·
partie se hrála s nesprávnými barvami,
nebo
·
se musí opravit hráčův rating,,
pak to bude mít vliv jen na nasazování budoucích
kol. Zda to ovlivní nasazení již
zveřejněné, ale ještě neodehrané, rozhodne rozhodčí.
F 8. Hráči, kteří jsou v průběhu kola nepřítomni, aniž by uvědomili
rozhodčího, se považují za hráče, kteří z turnaje vystoupili.
F 9. Přerušené partie se považují
pro potřeby sestavování dvojic za nerozhodné.
F 10. K sestavení konečného pořadí se uplatní následující kriteria
(při sestupném pořadí důležitosti):
·
nejvyšší počet dosažených bodů; dosáhne-li jej několik účastníků,
peněžní cena se dělí;
·
pokud jde o 1. místo: nejlepší výsledky ve vzájemně sehraných partiích;
·
nejvyšší průměrný rating soupeřů;
·
stanovení losem.
Překlad a zredigování poslední verse švýcarských pravidel, jež byly
schváleny kongresem FIDE v listopadu 1991 v Berlíně a poté
v červnu 1992 v Manile, provedla skupina rozhodčích Českého šachového
svazu ve složení: Dr. Pavel Doktor, Dr. Vladimír Doležal, Richard Fischl,
Dr.ing. Bruno Friedl, Jan Kropík, Dr. Josef Smolka.
Tato nová švýcarská pravidla byla schválena výkonným výborem Českého
šachového svazu dne 27. září 1992 s tím, že a/ vstupují v platnost
tímto dnem; do 30. června 1993 lze však souběžně používat i předcházejících, až
dosud platných pravidel, b/ od 1. července 1993 platí výhradně tato nová
pravidla.