Pravidla pro turnaje hrané
švýcarským systémem
Schváleno
Valným shromážděním 1987, upraveno Valným shromážděním 1988,1989,1997,1998 a
výkonnou radou 1999.
Působnost: tato pravidla se používají v soutěžích FIDE
a v registrovaných soutěžích FIDE hraných podle "Pravidel FIDE pro
švýcarský systém". V tomto případě jsou povoleny jen malé odchylky od
těchto pravidel. Tyto odchylky musí být oznámeny před začátkem soutěže a
účastníci musí být s nimi seznámeni.
Jestliže se používá pro párování a hodnocení
výsledků počítač, znamená to pomoc pro rozhodčího. Rozhodčí může přijmout nebo
změnit výstupy, nicméně má konečnou zodpovědnost.
Poznámka: v pravidlech FIDE pro švýcarský systém z
roku 1987 ( schválených Valným shromážděním 1987 ) se uvádí, že výměna soupeřů
( např. k vyrovnání barev ) má být omezena na soupeře s rozdílem ratingu 100
bodů nebo méně. Valné shromáždění 1988 rozhodlo, že toto omezení platí pouze
pro maxi-turnaje, tj. turnaje, kde počet účastníků je vyšší než 2 povýšeno na
n-tou, kde n je počet kol.
V pravidlech FIDE pro švýcarský systém (1998)
schválených Valným shromážděním 1988 jsou tyto pasáže v pravidlech 10.2. a 10.8
uvedena v závorkách, jsou podobně jako pravidlo 12.7. použitelné pouze v
maxi-soutěžích.
A.
Základní principy turnajů hraných švýcarským systémem
B.
Obecná pravidla sestavování dvojic
C.
Krátké příklady sestavování dvojic
D.
Různé
Základní principy:
1.
Počet kol je stanoven předem
2.
Dva hráči mohou spolu hrát jen jednou
3.
Do dvojic jsou sestavováni hráči se stejným nebo nejbližším počtem bodů
4.
Pokud je to možné, určí se hráči taková barva kamenů, aby počet partií
sehraný bílými a černými kameny byl stejný
5.
Pokud je to možné, určí se hráči kameny opačné barvy než měl v
předchozím kole
6.
Konečné pořadí je určeno celkovým počtem získaných bodů; hráč získává 1
bod za vyhranou partii, 1/2 bodu při remize a 0 bodů při prohře. Hráč, jehož
soupeř se nedostavil k partii, vyhrává kontumačně a získává 1 bod
7.
Před zahájením 1.kola se připraví startovní listina a hráčům se přidělí
startovní číslo podle pořadí ve startovní listině. Číslo 1 je hráč s nejvyšším
ratingem FIDE a pořadím. Hráči se stejným ratingem FIDE se seřadí podle titulů
FIDE, případně podle národního
ratingu a pak podle losu. Pro evidenci údajů lze použít párovací karty.
8.
Přebývající hráč
8.1.
Jestliže v některém kole je počet účastníků lichý, jeden hráč se stává
přebývajícím hráčem a to hráč s nejnižším startovním číslem v nejnižším bodovém
seskupení
8.2.
Hráč může být přebývajícím hráčem pouze jednou. Hráč, který již získal
bod kontumační výhrou, se nemůže stát přebývajícím hráčem
8.3.
Přebývající hráč získává v příslušném kole 1 bod. V tomto kole nemá
soupeře ani žádnou barvu
9.
Sestavování dvojic v bodovém seskupení
9.1.
Dvojice hráčů, kteří spolu v turnaji nehráli, se nazývá přípustná,
jestliže je možno hráčům určit barvy tak, že žádný z nich nebude mít ve třech
po sobě následujících kolech stejnou barvu kamenů, nebo u žádného z nich nebude
počet partií sehraných jednou barvou kamenů převyšovat o tři počet partií
sehraných opačnou barvou kamenů
9.2.
Hráči, kteří v předchozím průběhu turnaje získali stejný počet bodů,
tvoří bodové seskupení. Střední bodové seskupení je bodové seskupení hráčů,
jejichž bodový zisk je roven polovině odehraných kol. Sestavování dvojic začíná
v nejvyšším bodovém seskupení a pokračuje sestupně až před střední bodové
seskupení. Potom pokračuje sestavování dvojic vzestupně od nejnižšího bodového
seskupení až ke střednímu bodovému seskupení. Nakonec se sestavují dvojice ve
středním bodovém seskupení a to sestupně
9.3.
Dříve než se začnou sestavovat dvojice v bodovém seskupení, určí se
hráči, kteří se přesunou do sousedního bodového seskupení, protože
-
již hráli se všemi hráči svého bodového seskupení, nebo
-
v předcházejícím průběhu odehráli jednou barvou dvě partie více než
barvou opačnou a v tomto bodovém seskupení se nedá najít hráč, který by jim
vyhovoval přijatelnou barvou kamenů, nebo
-
v předcházejících dvou kolech hráli stejnou barvou a v tomto bodovém
seskupení se nedá najít hráč, který by jim vyhovoval přijatelnou barvou kamenů,
nebo
-
je třeba docílit sudý počet hráčů v tomto bodovém seskupení
Tito přesunutí hráči se
nazývají přesuvní. Zásady výběru přesuvného hráče, jestliže je možnost výběru,
jsou obsažena v části " Pravidla výběru přesuvného hráče".
Hráči, kteří zůstanou v
bodovém seskupení po převedení přesuvných hráčů, se seřadí podle startovních
čísel. Rozdělí se na horní a dolní polovinu, hráči horní poloviny se pokusně
spárují s hráči dolní poloviny. Tyto dvojice se nazývají dvojice navržené, které musí být potvrzeny
po prověření slučitelnosti a vhodné barvy. Jestliže hráči v bodovém seskupení
mají čísla 1, 2, 3, 4 ……….n, pak navrhované párování je ( s ignorováním barev )
1 v (n/2 + 1), 2 v (n/2 +2), 3 v (n/2+3)………...n/2 v n
9.4.
Pokud navrhované dvojice nejsou přípustné (hráči již spolu hráli)
vymění se v takové dvojici hráč s nižším startovním číslem za jiného hráče ze
stejného bodového seskupení. Další výměny soupeřů mají umožnit střídání nebo
vyrovnání barev. Provádění těchto výměn je popsáno v "pravidlech
výměn"
9.5.
Sestavování dvojic blokovaného středního bodového seskupení:
Pokud ve středním bodovém
seskupení nemohou být sestaveny dvojice, je nutné postupovat podle těchto
zásad:
-
když je počet přesuvných hráčů z vyššího bodového seskupení větší než
počet přesuvných hráčů z nižšího bodového seskupení, další sestavování dvojic
nižšího bodového seskupení se zruší a s hráči tohoto bodového seskupení se
nakládá jako s dodatečnými přesuvnými hráči z nižšího bodového seskupení. Pak
se znovu začnou sestavovat dvojice středního bodového seskupení ;
-
pokud není výše uvedená podmínka splněna, zruší se sestavování dvojic
vyššího bodového seskupení a s hráči tohoto bodového seskupení se nakládá jako
s dodatečnými přesuvnými hráči z vyššího bodového seskupení.
Pak se znovu začnou sestavovat dvojice středního bodového
seskupení
10.
Výběr přesuvného hráče
10.1.
Přesuvným je hráč, který se
převádí do jiného bodového seskupení v souladu s pravidlem 3, nebo hráč, pro
kterého se nedá výměnami v bodovém seskupení najít přípustný soupeř
10.2.
Sestavují-li se dvojice
sestupně, přesuvný hráč se přesune do nejbližšího nižšího bodového seskupení. Sestavují-li
se dvojice vzestupně, přesuvný hráč se přesune do nejbližšího vyššího bodového
seskupení. V obou případech se pro hráče určí nejprve správné barvy a za
přesuvného hráče se vybere ten hráč, který nelépe přispěje k vyrovnání počtu
hráčů, kteří mají různé barvy
( V maxi-turnajích při
sestavování dvojic sestupně rozdíl ratingu mezi vybraným hráčem a nejníže
zařazeným hráčem bodového seskupení se musí lišit o 100 bodů nebo méně, v jiném
případě hráč s nejnižším startovním číslem se stává hráčem přesuvným. Při
sestavování dvojic vzestupně rozdíl ratingu mezi vybraným hráčem a hráčem s
nejvyšším startovním číslem bodového seskupení se musí lišit o 100 bodů nebo
méně, v jiném případě nejvýše zařazený hráč se stává hráčem přesuvným )
Jestliže počet hráčů, majících hrát bílými se rovná počtu hráčů
majících hrát černými, pak se zvolí jako přesuvný hráč
-
při sestavování dvojic sestupně hráč nejníže zařazený
-
při sestavování dvojic vzestupně hráč nejvýše zařazený
10.3.
Je-li možné při přesunu do
nižšího bodového seskupení vybrat více přesuvných hráčů, vybere se za
přesuvného hráče ten hráč, který má v bodovém seskupení nejnižší startovní
číslo a přitom má v nižším bodovém seskupení přípustného soupeře, který ještě
nebyl určen za soupeře přesuvným hráčům s vyšším bodovým ziskem nebo s vyšším
startovním číslem
10.4.
Je-li možné při přesunu do
vyššího bodového seskupení vybrat více přesuvných hráčů, vybere se za
přesuvného hráče ten hráč, který má v bodovém seskupení nejvyšší startovní
číslo a přitom má ve vyšším bodovém seskupení přípustného soupeře, který ještě nebyl určen za soupeře
přesuvným hráčům s nižším bodovým ziskem nebo s nižším startovním číslem
10.5
Jestliže navržený přesuvný hráč nemá přípustného soupeře v nejbližším
bodovém seskupení, musíme určit jiného přesuvného hráče ; není-li to možné,
přesuneme tohoto hráče do dalšího bodového seskupení
10.6.
Jestliže sestavujeme dvojice ve
skupině, kde jsou přesuvní hráči z vyššího bodového seskupení, určují se
soupeři nejprve přesuvnému hráči s nejvyšším počtem bodů nebo hráči nejvyšším
startovním číslem, je-li rovnost bodů
10.6.1. Jestliže
sestavujeme dvojice v bodovém seskupení, kde jsou přesuvní hráči z vyššího
bodového seskupení, určuje se soupeř přesuvnému hráči s nejvyšším startovním
číslem
10.6.2. Jestliže sestavujeme dvojice v
bodovém seskupení s přesuvnými hráči z různých vyšších bodových seskupení,
určují se soupeři nejprve přesuvným hráčům přicházejícím z nejvyššího bodového
seskupení (nemusí to být vždy
hráč s nejvyšším startovním číslem)
10.6.3. Pokud jsou v bodovém seskupení
hráči z vyšších i nižších bodových seskupení (to se normálně stává ve středním
bodovém seskupení) ve vyšší polovině bodového seskupení nebo ve středním
bodovém seskupení, pak sestavujeme nejdříve dvojice hráčům přesunutým dolů, pak
hráčům přesunutým nahoru a nakonec zbývajícím hráčům
10.7. Sestavují-li se dvojice bodového
seskupení, kde jsou přesuvní hráči z nižšího bodového seskupení , sestavujeme
nejdříve dvojici hráči s nejnižším počtem bodů, nebo přesuvnému hráči s
nejnižším startovním číslem (jestliže počet
bodů je stejný)
10.7.1. Sestavují-li se
dvojice ve skupině, kde jsou přesunutí hráči z nižšího bodového seskupení ( z
druhé poloviny ), sestavují se nejdříve dvojice s přesuvným hráčem s nejnižším
startovním číslem
10.7.2. Sestavují-li se
dvojice z různých nižších bodových seskupení, určuje se nejdříve přesuvnému
hráči z nejnižšího bodového seskupení (nemusí to být vždy hráč s nejvyšším
startovním číslem)
10.7.3. Pokud jsou přesuvní
hráči z nižšího a vyššího bodového seskupení ve stejném bodovém seskupení ve
druhé polovině bodových seskupení, sestavují se dvojice nejdříve přesuvným
hráčům z dolního, pak z horního bodového seskupení a nakonec ze zbývajících
hráčů
10.8
Sestavují-li se dvojice sestupně, určuje se přesuvnému hráči za soupeře
hráč s nejvyšším startovním číslem v bodovém seskupení, který má mít opačnou
barvu kamenů než přesuvný hráč ( v maxi-turnajích za předpokladu, že rating
navrhovaných soupeřů, kteří jsou za tímto účelem vyměněni , se bude lišit o 100
bodů a méně.
Sestavují-li se dvojice
vzestupně, určuje se přesuvnému hráči za soupeře hráč s nejnižším startovním
číslem v bodovém seskupení , který má mít opačnou barvu kamenů než přesuvný
hráč ( v maxi-turnajích za předpokladu, že rating navrhovaných soupeřů, kteří
jsou za tímto účelem vyměněni, se bude lišit o 100 bodů a méně
10.9.
Rozeznáváme 4 typy přesuvných hráčů podle jejich původu a přípustnosti
sestavování dvojic v sousedním bodovém seskupení tak, jak jsou dále uvedeni v
sestupném pořadí nevýhod
a. přesuvný hráč, který byl
přesunut do právě zpracovávaného seskupení a nemá přípustného soupeře v
sousedním bodovém seskupení
b. přesuvný hráč, který do
té doby nebyl přesunut do právě zpracovávaného bodového seskupení a má
přípustného soupeře v sousedním bodovém seskupení
c. přesuvný hráč, který nemá
přípustného soupeře v sousedním bodovém seskupení
d. přesuvný hráč, který má
přípustného soupeře v sousedním bodovém seskupení
Pokud máme výběr přesuvných
hráčů, je třeba provést výběr s minimalizací nevýhod podle těchto priorit:
1.
vyloučit přesuvného hráče typu a.
2.
vyloučit přesuvného hráče typu b.
3.
vyloučit přesuvného hráče typu c.
4.
vyloučit přesuvného hráče typu d.
10.10. Přesunutý hráč, který byl přesunut v
předcházejícím kole, nesmí být přesunut na základě odstavce 9.3.3. za
předpokladu, že
-
to nevytvoří další přesuvné hráče typu a. b. c. z odstavce 10.9.
-
to nesníží počet sestavovaných dvojic tohoto bodového seskupení
11.Pravidla výměny
11.1. U
předběžně sestavených dvojic podle odstavce 9.4. je nutno ověřit, zda tyto
dvojice splňují odstavec A.2. ( tito dva hráči spolu nehráli v předcházejících
kolech) a že
-
při sestavování dvojic sestupně začal výběr hráčem s nejvyšším
startovním číslem; jestliže některá dvojice nesplňuje odstavec A.2., hráč s
nižším startovním číslem se vyměňuje, až se najde přípustná dvojice
-
při sestavování dvojic vzestupně začal výběr hráčem s nejnižším
startovním číslem, jestliže některá dvojice nesplňuje odstavec A.2., hráč s
vyšším startovním číslem se vyměňuje, až se najde přípustná dvojice
11.2.
V následujícím příkladu jsou postupně sestavovány dvojice v
šestičlenném bodovém seskupení hráčů sestupně
1. Nejdříve se pokoušíme
najít přípustného soupeře pro hráče čís.1 s nejvyšším startovním čísle v
bodovém seskupení
Šest hráčů v bodovém
seskupení dává tento návrh dvojic
1 - 4, 2 - 5, 3 - 6
Jestliže dvojice 1 - 4 není
přípustná například proto, že již spolu hrála, vymění postavení hráčů 4 a 5
takto:
1 - 5, 2 - 4, 3 - 6
Jestliže dvojice 1 - 5 není
opět přípustná, provede se další výměna. Předběžné dvojice a všechny možné
výměny při hledání soupeře pro hráče 1 jsou::
1 - 4 1 - 5
1 - 6 1 - 3 1 - 2
2 - 5 2 - 4
2 - 4 2 - 5 2 - 5
3 - 6 3 - 6
3 - 5 3 - 4 3 - 6
Jestliže je nalezen přípustný
hráč pro hráče 1 (např. hráč 6), vybírá se soupeř pro hráče 2. Výměny při
hledání soupeře pro hráče 2 jsou:
1 - 6 1 - 6
1 - 6 1 - 3 1 - 2
2 - 4 2 - 5
2 - 3 2 - 6 3 - 5
3 - 5 3 - 4
4 - 5 4 - 5 4 - 6
Výměny při hledání soupeře
pro hráče 2 musí současně zachovávat přípustného hráče i pro hráče 1. Pokud se
tak nemůže stát, např. hrál-li hráč 1 již se všemi hráči s výjimkou hráče 6,
pak zůstane původní dvojice 1 - 6 a hráč 2 se stane přesuvným a
-
jestliže bodové seskupení mělo původně lichý počet hráčů a hráč 7 byl
přesuvným hráčem do sousedního bodového seskupení, pak se hráč 7 vymění s
hráčem 2
-
jestliže bodové seskupení mělo původně sudý počet hráčů, pak zbývající
hráč s nejnižším startovním číslem musí být přesunut společně s hráčem 2, aby v
bodovém seskupení byl zachován sudý počet členů
12.
Pravidla pro určení barev
12.2.
Pokud je to možné, třeba i pomocí dalších výměn, každý hráč by měl hrát
střídavě bílými i černými kameny a po sudém počtu kol by měl sehrát stejný počet
partií bílými a černými kameny. Každopádně
-
žádný hráč nesmí mít třikrát po sobě kameny stejné barvy
-
počet partií, které hráč sehrál kameny jedné barvy, nesmí převyšovat o
tři počet partií, které hráč sehrál kameny opačné barvy
12.3.
Po prvním skrutiniu a provedení výměn je třeba zjistit, zda všechny
páry v bodovém seskupení jsou nové páry, následuje druhé skrutinium - provedení
výměn, aby hráči měli alternativní barvu figur zároveň barvu vyrovnávající.
12.4.
Hráči, který měl v předcházejících dvou kolech kameny stejné barvy,
musí být přiděleny kameny opačné barvy. Jestliže oba hráči , kteří jsou
sestaveni do dvojice, měli v předešlých dvou kolech kameny stejné barvy a
není-li možná výměna, stanou se oba hráči přesuvnými hráči
12.5.
Jestliže v sestavené dvojici měli v minulém kole kameny stejné barvy a
není-li možná žádná výměna , určí se hráčům barva kamenů , kterou měli o kolo
dříve ,atd., přičemž se pokračuje postupně dozadu
Pokud hráči ve vyšším nebo
středním bodovém seskupení měli ve všech předcházejících kolech stejnou historii, pak hráč s vyšším
startovním číslem barvy střídá nebo v sudém kole barvy vyrovnává. Pokud hráči v
nižším bodovém seskupení než je střední měli
stejnou historii, pak hráč s nižším startovním číslem barvy střídá anebo
sudém kole vyrovnává
12.6.
V lichých kolech, pokud je to možné, přidělí se hráčům taková barva
kamenů, aby počet sehraných partií bílými a černými se lišil o jednu.
12.7.
V sudých kolech, pokud je to
možné, by měla být přidělena taková barva, aby počet partií bílými a černými
byl stejný. Kdyby oba hráči sestavované dvojice měli vyrovnávat, pak rozhoduje
historie barev jako v odst. 12.4. jeden
z hráčů bude mít pak sehráno o dvě více partií než opačnou barvou. To je
přípustné, je však třeba dbát na to,
aby nebyla porušena ustanovení článků 12.1(a) a 12.(b).
12.8.
V maxi-turnajích výměna pro nalezení soupeře, který má střídat barvu,
je přípustná pouze tehdy, jestliže ratingy možných soupeřů se liší o 100 nebo
méně.
13. Výjimky pro poslední kolo
13.1. V
posledním kole pravidlo uvedené v odstavci 3, podle kterého mají být
sestavováni do dvojic hráči se stejným
počtem bodů pokud se nestřetli v minulých kolech, má přednost před pravidly o
střídání a vyrovnávání barev, i když bude hráči přidělena stejná barva kamenů
potřetí za sebou, nebo bude hrát jednou barvou kamenů o tři partie víc než
opačnou barvou kamenů.
14. Sestavování dvojic 1. kola
14.1. Je-li počet hráčů
lichý, hráč s nejnižším startovním číslem je přebývající hráč
14.2.
Barva kamenů hráče se startovním číslem 1 se určí losem.Stejnou barvu kamenů
budou mít pak všichni hráči horní poloviny se startovním číslem lichým Hráč se startovním číslem 2 spolu se všemi
hráči horní poloviny se sudým startovním číslem budou mít opačnou barvu kamenů
. Podle vylosování budou v turnaji o 40 hráčích sestaveny tyto dvojice:
buď 1 - 21 nebo
21 - 1
22 - 2 2 - 22
3 - 23
23 -
3
24 - 4 4 - 24
- -
40 - 20 20 - 40
kde hráč uvedený jako první
má bílou barvu kamenů. Toto je jediný případ, kdy se barva kamenů určuje
losováním
14.3.
Hráči, kteří zvítězí, získají 1 bod, při remize 1/2 bodu a hráči, kteří
prohráli, dostanou 0 bodů
15. 2.kolo
15.1.
Hráči se stejným počtem bodů jsou zařazeni do skupin
15.2.
Jestliže je počet hráčů lichý, přebývající hráč dostane 1 bod podle
článku 8.
15.3.
Sestavování dvojic začne v nejvyšším bodovém seskupení ( 1 bod ),
pokračuje v nejnižším bodovém seskupení ( 0 bodů ) a končí ve středním bodovém
seskupení ( 1/2 bodu )
Podrobný
návod na sestavení dvojic 2.kola a dalších kol je obsažen v Handbook FIDE
C.04.a
D. Různé
16.
Pravidla pro pomocné hodnocení
Ve většině soutěží FIDE se v
propozicích uvádějí specifická pravidla pro pomocné hodnocení. Nejsou-li tato
Pravidla stanovena, přednostně by se mělo postupovat takto:
Ve švýcarském turnaji, kde
dotyční hráči hráli jen proti soupeřům s ratingem, vyřadí se hráč s nejnižším
ratingem a vytvoří se součet ratingů soupeřů. Vyhrává hráč s nejvyšším součtem
ratingů. Pokud je výsledek ještě nerozhodný, vyřadí se ratingy dalších hráčů s
nejnižšími ratingy, až se dojde k rozhodnutí. V ostatních švýcarských turnajích
rozhoduje součet postupných bodových stavů ("progres"). Pokud je
výsledek ještě nerozhodný, vyřadí se body z prvního kola, v případě potřeby z
druhého a tak dále.
17.
Pozdní příchody
Předpokládaný účastník
soutěže FIDE, který nedorazil na soutěž před stanoveným začátkem losování, by
měl být podle turnajových pravidel FIDE z turnaje vyloučen. Výjimka může být
učiněna v případě účastníka, který předem písemně ohlásil, že se nevyhnutelně
opozdí . Když se hlavní rozhodčí rozhodne opožděného hráče připustit, pak
stačí-li hráčem udaný čas příchodu pro začátek prvního kola, dostane hráč
startovní číslo a je spárován obvyklým způsobem. Stačí-li hráčem udaný čas až
pro začátek druhého ( nebo třetího ) kola, není hráč nasazován Za nehraná kola nemá body a je do nasazení
přijat a spárován až ve chvíli, kdy skutečně dorazí. Za těchto okolností jsou
startovní čísla přidělená na začátku turnaje považována za provizorní.
Definitivní startovní čísla se přidělí teprve tehdy, až je seznam účastníků
uzavřen a úpravy se podle toho provedou až ve výsledkových dokumentech. Hráč,
který není přítomen, nemůže získat bod jako hráč přebývající
18. Zvýšení šancí hráče na zisk titulu
Pravidla švýcarského systému
FIDE párují hráče objektivním a nestranným způsobem a různí rozhodčí, kteří se
řídí pravidly pro sestavování dvojic, by měli dojít ke stejnému nasazení. Na
kongresu ve Štýrském Hradci byl zamítnut návrh na změnu normálního párování
tak, aby se pro hráče zvýšila možnost plnit podmínky pro získání titulů.
19.
Schválené programy
V roce 1997 kongres v
Kišiněvu vydal seznam schválených
programů a jejich určení:
PETUNIA (Swiss
Master) - holandský systém
GMB - Lim systém
SWISS CHESS (Weber), novější verze WINSWISS - holandský
systém
SWISSBOSS - holandský systém
DUBOV
BURSTEIN systém
SWISS MANGER - holandský systém
20.
Povinné informace v turnajové zprávě rozhodčího
20.1.
Ve zprávě o turnaji FIDE informuje rozhodčí, kterého oficiálního
programu FIDE použil.
20.2.
Pokud je užito jiného systému, rozhodčí musí předložit pravidla tohoto
systému ke kontrole komisí pro párování švýcarským systémem
20.3.
Ukáže-li se , že původní párování bylo přizpůsobeno ve prospěch hráče k
získání normy, bude zpráva předložena klasifikační komisi, aby prostřednictvím
etické komise byla přijata disciplinární opatření
21. Dodatky k pravidlům současného
švýcarského systému ( holandský systém )
Pravidel B2, B a B6 se v
posledním kole v bodovém seskupení s hodnotou bodů nad 50% nepoužije, pokud to
pomůže vytvořit větší počet dvojic v bodovém seskupení. Pokud by při použití
těchto pravidel byl počet dvojic stejný, pak se těchto pravidel použije
22.
Párování členů téže federace
V posledních 3 kolech
mistrovství světa mládeže a juniorů se v bodových seskupeních s hodnotou
nad 50% nenasazují proti sobě členové
téže federace.
Text
překladu schválen VV ŠSČR dne 9. 9. 2002
Ing.
Petr Herejk
předseda ŠSČR